4 Mart 2014 Salı

Ciklet - Chiclets













 İnsan işsiz olunca bazen aklına abuk subuk şeyler takılabiliyor. Bana da durup dururken ciklet takıldı. Kökeni ne ki diye dert edindim. Hani mastikayla alakası yok, sakız la alakası yok nereden dir dedim. Ve o eski viking çizgi filmindeki çocuk gibi ampul yandı. Chiclets i hatırladım.1905 te reklam vermiş ve Cadburry Adams tarafından kurulmuş olan bu firmanın müthiş ürünü. Chiclets .... reklamında da dediği gibi sakızın üzerini zarif bir nane şekeri kaplamış.................



 Benim hatırladığım hali altta ki resimde gördüğünüz hali tabii ki. Milattan önceyi anlatır gibi olacak ama ben çocukken burada herşey yok tu.............. daha doğrusu ithal şeyler yoktu. Caddede anneannemin evinin altında Özgen vardı ki magazasının adı Püren di bildiğiniz drugstore du. Herşeyi getirirdi ................ Bir tek ondan satın alabilirdim. Şöyle biriken bayram harçlıkları falan az chiclets yada şeker almadı ondan. Biriken büyük paralarımlaysa annemle beraber gidip alışveriş yapardım. Onun dışında rutin bir şekilde annemi vitrine yapıştırıp yada içeri sokup aşık olduğum oyuncağı gösterir annemden "şimdi olmaz babana sorarız "cevabını alıp alınmış kadar mutlu olup devam ederdim.
Ben çok şanslıydım o zaman böyle zırt pırt yurtdışına çıkan çok azdı. Bizimkiler çok sık yurtdışına çıktığından onlar getirirdi sanırım.........Neyse sonuç Amerika da çocukluk geçirmemiş olsam da büyürken bu sakızları cikletleri çok çiğnedim.




Dilimize neden girmiş nasıl girmiş hani şu milattan önce yapılmış Amerikan yardımında sütle beraber ciklette mi verdilerde oradan kaldı........ Ki Sanırım bu ihtimal en doğrusu olacak.
Dilimize girip kalmış olan ciklet ...........hatta jiklet .............. çocukken isim şehir oynarken eşya da jiklet i az kullanmamışımdır.........
Mexikada yaşayan insanların çok eskiden kullandığı Nahuatl dilinden İngilizceye geçen sakız anlamında ki -Tikıl- okunan sonradan chicle olarak yerleşen kelime şekerle kaplanıp piyasaya chiclets olarak girmiş bize de ciklet demek kalmış.

Ohhh neyse rahatladım kökenini öğrendim ve paylaştım enjoy............

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder